Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_12045} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ah, godt å få en pause fra de vanlige makro-opptakene der teknikk, skarphet og blabla nesten tar mer oppmerksomhet enn selve bildet.
Her er det form og farge i skjønn forening. Flotte valører og bra plassering av elementene.
Befriende og lett å lese. Klapp på skuldra.
Dag T.
Enig med AJ!
Ann F.
Enig med Aleksander, behagelig og annerledes. Ved motiver med klart definerte fargeflater som her, går dette svært bra.
Det grønne feltet langs venstre kant kan ''være'' nesten hva som helst egentlig, faktisk også et grønt avtrykk av en andefot.
mvh Ann
Erik A.
Joda, nå er du inne på noe, HGS. Slike kreative bilder i grenselandet mellom naturfoto/makro/design er jo et utømmelig tema. Dette eksemplaret er meget enkelt oppbygd, men også meget harmonisk og delikat å se på. Ikke gi deg med dette, jeg venter i spenning på en ny ''fergeserie'' i denne gata...
Bjarne R.
Her er du absolutt på gang med noe bra. Dette bildet likte jeg.
Fin bruk av uskarphet og harmoniske fargeflater. Skal jeg være veeldig pirkete så synes jeg bildet er litt for tungt oppe til høyre.
Einar Faret S.
Fine abstrakte former.
Enig med B.R. En oppletting oppe til høyre ville kanskje tilført noe mer. Er bildet tatt så uskarpt eller er det en PS effekt?
Uansett ser jeg frem til flere slike.
Thorfinn B.
Enig med de fleste i det meste......!
Meget bra!
Hans- Georg S.
Fint å se at dere liker dette, det gir inspirasjon til videre dyst! Jeg får prøve å lage en serie av dette nå mens det fortsatt er nygrønt på trærna.
Ellers enig i at det er litt tungt grønt oppe i høyre, jeg har allerede lettet det litt opp, men det må kanskje litt mer til.
AF: Tanken bak dette halvabstrakte bildet var også at man kan bruke fantasien litt. Bildet burde kanskje vært uten tittel..
EFS: Uskarpheten er laget under opptaket ute i løvskog. Valgt fokuspunkt er viktig.
Avsluttet .
Et deilig bilde - til betydelig inspirasjon.
Birna R.
'Tyngden'' oppe i høyre hjørne redder bildet fra å være en planket klisjé. Heller mørkere enn lysere etter min oppfatning er veien å gå.
Ellers velkommen i ''skyt-mens-du-snubler''-gjengen, det kan bli mye gøy ut av slikt.
Thorfinn B.
enig at det bør være en del mørkere oppe til høyre. Å gjøre det bladet lysere reduserer trolig dybdeeffekten og vil gjøre bildet ''flatt''.
Tomas R.
Det meste er sagt - ett flott bilde som gir gode ideer. Enig med de siste her i at bildet er ok som det er, det er nettopp variasjonen i fargene som gjør bildet.
Hans- Georg S.
Takker for kommentarer.
Da blir grønnfargen på det mørke bladet slik det er.
Rolf S.
Glødende fotointeresse, evnen til å søke, nysgjerrighet til fotomotivene som finnes der ute og innen rekkevidde så lenge det finns lys, kreativ sans og kjennskap til kamera- og komposisjonsteknikk slikt blir det BILDER av!
Mvh
Rolf ''Lysholmer'' Svendsen
Carsten A.
Fin tone- og fargeskala. Formene er ikke akkurat abstrakte, detaljene er vekk, noe som faktiske aksentuerer formen. Meget god flateutnyttelse.
Greit at bildet er skapt (eller manipulert?) under opptaket, men hvorfor i all verden skulle det spille noen rolle om det eventuelt har noen innslag av redigering i PS?
MVH CA
Erik A.
Hei igjen, CA! Vi har diskutert manipulasjon før, jfr. eksempelvis bilde nr. 15945. Det er jo i opptaksøyeblikket man er fotograf, det er der og da fotoet skapes. Det er derfor arbeidet i forkant av opptaket som sier noe om hva man duger til som fotograf. Men akkurat på slike bilder som dette, kan jeg nok være delvis enig med deg. Her forsøkes skapt et visuelt inntrykk/uttrykk, mer enn en fotogafisk gjengivelse. I slike tilfeller er jeg enig med deg, her spiller mindre rolle hvilket verktøy man bruker for å oppnå det abstrakte uttrykket man søker. Generelt vil jeg likevel si at manipulasjon bør først og fremst brukes for å bedre den fotografiske presentasjonen, og ikke for i ettertid å bedre den fotografiske prestasjonen. Vi får ri våre kjepphester videre, men som foto-interresserte tror jeg nok vi skal tåle å ri i følge, også videre...
Carsten A.
Hei på deg EAA! Det bildet du viser til, bilde nr. 15945 ''Sidensvans'', er et naturopptak/artsbilde. Slik dokumentasjonsfotografi skal en selvsagt ikke tukle med - utover at jeg nok er enig med ''Sidensvans'' sin autor i at mangler ved opptaksteknikken etc. selvsagt kan rettes ved f.eks. ''etterbelysning'' (eller et motsvarende tiltak i PS).
Og selvsagt er det i ''opptaksøyeblikket man er fotograf''. Min problemstilling går egentlig ikke på det, men snarere på om det alltid er i opptaksøyeblikket at bildet blir skapt. Jeg har vel nå en ca. 40-50 års erfaring med arbeid i det tradisjonelle mørkerommet, og har i meget stor utstrekning benyttet negativ film (farge og sv/hv). Dermed er det en lang rekke mulige tolkinger av opptaket. En rimelig øvet (og engasjert) mørkeromsarbeider (i det kjemiske eller det digitale) kan sette sitt sterkt personlige preg på resultatet. Jeg nekter meg aldeles ikke å forbedre hverken prestasjon eller presentasjon - og klarer som oftest ikke å trekke noen meningsfylt grense mellom disse.
Forøvrig: Min kompliment for bruk av alliterasjon i argumentasjonen (agitasjonen?), slik gjør seg godt på trykk!
Vi blir sikkert ikke enige om dette - men jeg er rimelig sikker på at vi heller ikke skal bli uenige. La oss sammen ri våre kjepphester til vi når vårt mål. Jeg har mange kjepphester (som jeg pleier godt), så jeg kan skifte hest ofte! Kanskje kommer jeg først fram!
MVH CA
Avsluttet .
Snygg och trevlig bild,Hans-G..precis vad man kan finna när en vilande fotograf ligger på rygg under ett träd och kisar med ögonen..ditt komponerande i bilden är utsökt..former och färger är väldigt behagliga och ligger bra i bildytan..jag upplever hela bilden som väldigt fint balanserad..
sådana motiv vill man se mer av..
mvh/gunte..
Hans- Georg S.
takker for kommentarer.
Joda, jeg har planer, så det kan nok komme flere, men som BR nevner, her er det lett å snuble så vi får se...
Erik A.
Takker for komplimentet, CA! Artig å høre slikt fra en såpass analytisk og kritisk person som deg. Skulle bare ønske det var et av mine bilder som fikk slik omtale, det vet jeg hadde vært et slags kvalitetstempel, idet din argumentasjon alltid virker grundig, velformulert og gjennomtenkt. Men jeg mangler desverre en dias-scanner! Ellers er jeg rimelig skral til å ri, jeg passer vel best liggende på magen tvers over gampen, slik de som kom aller sist gjorde det i den gamle ville vesten. I en slik tilstand spiller det sjelden noen rolle om andre har ankommet før en... Nei, vi får lite på slike ''grønne fingre'' som HGS - at de fortsetter å gi oss noe å drøvtygge på!
Carsten A.
EAA: Se til å få deg en dias-scanner så fort som mulig, du aner ikke hva du går glipp av. Dessuten vil du da kunne forbedre både prestasjon og presentasjon, og på den måten sette ditt personlige preg på resultatet!
MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Her er det form og farge i skjønn forening. Flotte valører og bra plassering av elementene.
Befriende og lett å lese. Klapp på skuldra.
Det grønne feltet langs venstre kant kan ''være'' nesten hva som helst egentlig, faktisk også et grønt avtrykk av en andefot.
mvh Ann
Fin bruk av uskarphet og harmoniske fargeflater. Skal jeg være veeldig pirkete så synes jeg bildet er litt for tungt oppe til høyre.
Enig med B.R. En oppletting oppe til høyre ville kanskje tilført noe mer. Er bildet tatt så uskarpt eller er det en PS effekt?
Uansett ser jeg frem til flere slike.
Meget bra!
Ellers enig i at det er litt tungt grønt oppe i høyre, jeg har allerede lettet det litt opp, men det må kanskje litt mer til.
AF: Tanken bak dette halvabstrakte bildet var også at man kan bruke fantasien litt. Bildet burde kanskje vært uten tittel..
EFS: Uskarpheten er laget under opptaket ute i løvskog. Valgt fokuspunkt er viktig.
Ellers velkommen i ''skyt-mens-du-snubler''-gjengen, det kan bli mye gøy ut av slikt.
Da blir grønnfargen på det mørke bladet slik det er.
Mvh
Rolf ''Lysholmer'' Svendsen
Greit at bildet er skapt (eller manipulert?) under opptaket, men hvorfor i all verden skulle det spille noen rolle om det eventuelt har noen innslag av redigering i PS?
MVH CA
Og selvsagt er det i ''opptaksøyeblikket man er fotograf''. Min problemstilling går egentlig ikke på det, men snarere på om det alltid er i opptaksøyeblikket at bildet blir skapt. Jeg har vel nå en ca. 40-50 års erfaring med arbeid i det tradisjonelle mørkerommet, og har i meget stor utstrekning benyttet negativ film (farge og sv/hv). Dermed er det en lang rekke mulige tolkinger av opptaket. En rimelig øvet (og engasjert) mørkeromsarbeider (i det kjemiske eller det digitale) kan sette sitt sterkt personlige preg på resultatet. Jeg nekter meg aldeles ikke å forbedre hverken prestasjon eller presentasjon - og klarer som oftest ikke å trekke noen meningsfylt grense mellom disse.
Forøvrig: Min kompliment for bruk av alliterasjon i argumentasjonen (agitasjonen?), slik gjør seg godt på trykk!
Vi blir sikkert ikke enige om dette - men jeg er rimelig sikker på at vi heller ikke skal bli uenige. La oss sammen ri våre kjepphester til vi når vårt mål. Jeg har mange kjepphester (som jeg pleier godt), så jeg kan skifte hest ofte! Kanskje kommer jeg først fram!
MVH CA
sådana motiv vill man se mer av..
mvh/gunte..
Joda, jeg har planer, så det kan nok komme flere, men som BR nevner, her er det lett å snuble så vi får se...
MVH CA